X

مقالات آموزشی

خطای دو فاز چیست؟

نویسنده: Admin Admin/ﺳﻪشنبه, 07 فروردین,1403/دسته ها: مطالب آموزشی, مطالب الکترونیکی

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

 در شرایط عادی تجهیزات متصل به شبکه سراسری در محدوده نامی ولتاژ و جریان شبکه کار میکنند و وقتی خطایی در شبکه رخ می دهد، ولتاژ و جریان شبکه از محدوده نامی خود خارج میشوند و موجب آسیب رساندن به مصرف کننده های متصل به شبکه میشود، خطا های شبکه سراسری شامل اضافه جریان، افت ولتاژ، نامتعادلی فازها، عدم توازن توان و ضربه‌های ولتاژ ناگهانی و ... میشوند که ما در این مقاله قصد داریم به تشریح خطای دوفاز بپردازیم.

 انرژی الکتریکی از طریق شبکه توزیع به دست مصرف کننده های خانگی/تجاری/صنعتی میرسد، سیستم برق رسانی به صورت سه  فاز به همراه یک سیم نول میباشد، بنا به توان مورد نیاز مصرف کننده، یا برق تک فاز (یک سیم فاز و یک سیم نول) و یا برق سه فاز (هر سه سیم سه فاز و یک سیم نول) به مصرف کننده ارائه میشود، ولتاژ شبکه تک فاز(بین فاز و نول) 230 ولت و ولتاژ شبکه سه فاز (بین هر دو فاز شبکه) 400 ولت میباشد

 هنگامی که مصرف کننده به برق تکفاز متصل شده، اگر به هر دلیلی، سیم نول یه یکی از دو فاز دیگر برخورد کند (مثلا: قطع شدن سیم یکی از فاز ها و افتادن روی سیم نول) یا برای شبکه توزیع اتفاق خاصی بیوفتد، اختلاف پتانسیل قرار گرفته بین دو سیم فاز که برابر با 400 ولت است به مصرف کنده اعمال میشود؛ به این شرایط غیر نرمال خطای دو فاز اطلاق میشود.

  اگر مصرف کننده، حفاظت در برابر خطای دو فاز نداشته باشد، به دلیل اینکه ولتاژ 400 ولت به مصرف کننده اعمال میشود و مصرف کننده برای تحمل این سطح ولتاژ طراحی نشده است، قطعا آسیب های جدی خواهد دید؛ این آسیب ها ممکن است از جنس سوختن مصرف کننده به همراه آتش سوزی یا انفجار و ... باشد.

در سری محصولات TRD7 با پسوند 2PH ، در صورتی که ورودی برق 2 فاز شود این درایور  محاظت شده و آسیب نخواهد دید و به عملکرد عادی خود ادامه میدهد.

 

Print

تعداد نمایش ها (14)/نظرات (0)

انتخابگر پوسته

درباره ما
  • *
  • *
دی ان ان